De AGV (automated guided vehicle) en de AMR (autonomous mobile robot)

De wereld van intern transport verandert in hoog tempo. De AGV is een bekende vorm van automatisch transport, met nog altijd een aantal voordelen. Maar een mobiele robot… dat is de toekomst.

Slimme voertuigen

Onbemande voertuigen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in de logistiek. Denk hierbij aan een kleine palletwagen, maar ook aan de gigantische voertuigen zoals in bijvoorbeeld de havens van Rotterdam.
Deze transportenvoertuigen zijn meestal (bekend als) AGV’s, Automated Guided Vehicles.
Maar in de wereld van materiaal handling wordt steeds vaker gekeken naar de inzet van AMR’s, Autonomous Mobile Robots. De slimmere mobiele robots.

De AGV is er uiteraard al veel langer en daarom ook veel talrijker en diverser in de markt.
Mobiele robots komen nu steeds meer onder de aandacht en maken mens-arm produceren echt mogelijk.
De AMR kan dan ook volledig autonoom opereren met een maximum payload van 2.000 kg.

Wat is het verschil tussen de AGV en de AMR

De beste vergelijking, om het basis verschil tussen een AGV en een AMR te begrijpen, is dat een AGV is als een tram, beperkt tot het rijden op zijn sporen om van A naar B te komen. Een AMR daarentegen is als een taxi, die zich vrij kan verplaatsen tussen twee willekeurige punten en een route opnieuw kan plannen wanneer het verkeer te druk is of de weg opgebroken.

Het belangrijkste verschil tussen de AGV en de AMR, is dan ook dat AMR’s een stuk intelligenter zijn, vooral in de manier waarop ze omgaan met onverwachte situaties op de route. Zo volgt de AGV vaste routes die uitgezet zijn met draden, magneetstrips of sensoren. Als een AGV onderweg een obstakel of persoon tegenkomt dan zal hij stoppen en moet er een medewerker komen om de situatie te controleren om de AGV handmatig zijn route laten vervolgen. Een AMR zal zich autonoom een weg uit die situatie bedenken.

Een AMR maakt gebruik van slimmere software. Hij maakt zelf een kaart van de werkvloer op basis van laser/lidar sweeps en bepaalt door details op de kaart te vergelijken met zijn omgeving welk route het handigst is om te nemen.

De software oftwel Fleetmanager van OTTO Motors™ is dan ook de meest toonaangevend in de industrie en kan met gemak 100+ AMR voertuigen integreren.
Ongeacht het aantal voertuigen in dynamische omgevingen (obstakels/personen) zal het de situatie zelf analyseren. En volledig autonoom een alternatieve route bepalen, met het hoogste rendement.

De term Industrieel Mobiele Robot (IMR) werd geïntroduceerd in de recente veiligheidsnorm ANSI/RIA R15.08. Hoewel de term uitgebreid werd besproken door deskundigen uit de sector en in de nieuwe norm werd goedgekeurd, wordt de term IMR nog niet algemeen gebruikt, maar kan hij in de toekomst de term AMR vervangen.

BEKIJK ONZE AMR OPLOSSINGEN

Flexibeler, efficiënter en zelfs voordeliger

Naast dat de AMR slimmer is dan de AGV, zijn ze uiteindelijk vaak ook voordeliger. Voor een AGV zal men namelijk de geleiders voor de rijroutes veelal fysiek moeten aanbrengen in je werkruimte. Dit zijn ingrijpende veranderingen en deze zullen waarschijnlijk de dagelijkse werkzaamheden storen en mogelijk voor een lagere productie zorgen. Een AMR heeft voldoende aan een software-update en kan meteen aan de slag.

 

Veilig en snel

Bovendien zijn AMR’s te gebruiken in een dynamische omgeving met mensen op de werkvloer aanwezig. Het zijn als het ware cooperatieve robots ‘cobots’, waardoor ze flexibel inzetbaar zijn, zonder extra beveiliging.

AMR’s leveren het meest op als ze via slimme software gekoppeld zijn aan een WMS of ERP-systeem. De fleetmanager bepaalt dan de prioriteiten, communiceert met de omgeving, bundelt taken, houdt rekening met uitzonderingen, behoudt het overzicht en stuurt individueel taken naar de AMR, zoals de locaties waar hij zijn lading kan ophalen en wegbrengen.

 

AMR’s zijn de toekomst

Het is eigenlijk oneerlijk om de AGV en de AMR met elkaar te vergelijken. Er zijn uiteraard nog steeds processen waar de AGV gewoon veel functioneler is en de “domme” kracht zaken mogelijk maakt waar de AI-regels dit in de weg staat. Doordat de AMR’s flexibel, veilig en voordelig zijn zullen ze de traditionele AGV uiteindelijk gaan verdringen.

AGV

  • Eenvoudiger besturingssysteem en sensoren dan een AMR. In sommige gevallen zijn AGV’s een minder dure oplossing dan een AMR.
  • Volgen voornamelijk een soort vaste infrastructuur zoals magnetische tape/draad, geschilderde lijnen, QR-code-stickers of laserdoelen.
  • Blijven binnen de grenzen van hun operationele banen/paden. Kunnen worden ontworpen om extreme ladingen te vervoeren, zoals locomotiefmotoren en vliegtuigrompen.
  • AGV’s kunnen “vastlopen” als zij op een object stuiten dat zich op hun weg bevindt. Dit vereist vaak de hulp van een operator om het object te verplaatsen en de AGV weer op weg te helpen.
  • Werken het best in goed gedefinieerde omstandigheden en toepassingen zoals materiaalbehandeling of WIP in een productiefaciliteit.

AMR

  • Navigeren vrij door hun operationele ruimte.
  • Navigeren een pad tussen een startpunt en een bestemming.
  • Kan mensen in een faciliteit volgen in een “volg mij”-toepassing.
  • Vermijdt niet alleen obstakels, maar navigeert actief om obstakels heen om door te gaan naar een missiedoel.
  • Kan “verdwalen” als hij zijn omgeving niet meer kan herkennen. Dit gebeurt vaak bij het doorkruisen van grote oppervlaktes zonder herkenbare infrastructuur (bv. een vliegtuighangar of een grote vergaderruimte).
  • AMR’s kunnen ook verdwalen in repetitieve omgevingen, zoals gelijk uitziende magazijngangen of in chaotische werkgebieden zoals een laadperron. OTTO’s Fleetmanager heeft een krachtige tool om hun machines “gelokaliseerd” te houden.
  • Ze werken het best in toepassingen in ongestructureerde omgevingen, zoals beveiliging, leveringen, intralogistiek van persoon tot persoon en goederen tot persoon.

Helaas hebben sommige fabrikanten van AMR’s de term AGV destijds overgenomen om hun autonome machines te beschrijven. Dat is jammer, want het veroorzaakt verwarring op de markt.

Zoals hierboven is te lezen, is de primaire eis van een AGV dat er enige infrastructuur binnen de werkruimte van het voertuig moet zijn om navigatie mogelijk te maken. AGV’s kunnen dan ook niet om een obstakel heen navigeren.
Onder de streep is de integratie van AGV’s dan ook kostbaarder en maakt het niet mogelijk volledig zonder mensen door te draaien.

De autonome revolutie binnen uw handbereik.

We komen graag in gesprek over
uw toekomst en rendement!