+31 (0)547 388 599

Volgens Martijn Jansen van Romias in Enter, specialist in productieautomatisering voor de verspanende industrie, zullen robots en AGV’s de komende jaren steeds meer handmatig werk overnemen. Voorbeelden hiervan liet Romias zien tijdens het robotevenement ‘Opening the future’.

AGV’s worden bij grote bedrijven al langer ingezet voor onbemand transport van goederen. Martijn Jansen: “Maar voor MKB-bedrijven zien we ook veel mogelijkheden. Nu de machinebelading steeds meer met robots wordt geautomatiseerd, valt er op het vlak van logistiek nog veel te automatiseren. En AGV’s gaan daarin een belangrijke rol spelen.”

Romias opende op 12 en 13 juni de deuren voor het publiek tijdens het robotevenement ‘Opening the future’. Daar toonde de automatiseerder onder meer een AGV die onbemand pallets van A naar B transporteerde, tussen de bezoekers door. “AGV’s zijn uitgerust met allerlei sensoren die er voor zorgen dat de zelfrijdende voertuigen zonder problemen tussen de mensen en obstakels door kunnen rijden. Een oplossing die veel interne transport werkzaamheden uit handen kan nemen en absoluut veilig is”, aldus Jansen.

Het robotevenement stond in het teken van ‘Industrie 4.0’, hetgeen door Romias werd uitgebeeld in een openingsshow, waarbij meerdere robotcellen door laserbundels werden aangestuurd. ”Doel van het evenement was het inspireren van de bezoekers en laten zien dat Romias de technieken van morgen al geruime tijd toepast in haar automatiseringsoplossingen“, aldus Jansen.

Producten zullen steeds meer in enkelstuks worden geproduceerd. Dat vraagt naast geautomatiseerde machinebelading ook veel van de werkvoorbereiding en de logistieke processen. Ook hierin speelt Romias vaak een ondersteunende rol.

Naast de AGV’s liet Romias meerdere robottoepassingen te zien, waaronder een Compact10 beladingscel die naast productbelading aan een Hembrug Mikroturn 50CNC tevens producthandling aan een pers met inductiemachine en een afbraamstation verzorgde. Romias bouwt deze cel voor Gerimex in Hengelo. Tijdens het evenement verkeerde deze in de testfase. Volgens Jansen geen alledaagse klus, maar een uitdagend project dat de testfase glansrijk doorstaan heeft en momenteel bij de klant wordt opgebouwd.

Romias ziet naast meer automatiseringsmogelijkheden voor MKB bedrijven ook steeds meer mogelijkheden voor automatisering in de vliegtuigbouw. Tijdens het robotevent was daar een mooi voorbeeld van te zien. De engineers van Romias hadden daarvoor een romp van een vliegtuig opgesteld, waarvan de platen door de Fanuc robot met een boor-/popnagelunit volautomatisch werden bevestigd. “Maar dat zou net zo goed een lijmpistool of klinkunit kunnen zijn. Belangrijk is dat de robot binnen 0,03 mm nauwkeurig moet kunnen werken. Daarom hebben we een zware Fanuc M-900 iB robot ingezet. Door een extra meetsysteem te integreren in de assen van de robot wordt de positie binnen 0,03 mm gecorrigeerd”, aldus Jansen.